업무성과에 대한 고과를 받는 것도, 업무에 대한 평가를 하는 것도 지난한 과제인 것 같습니다.
고과를 받을 때는 관리자가 객관적이고 공정하지 않게 처리하는 것 같고,
평가를 직접 하게 되면 객관성 유지가 참 어렵게 느껴집니다.
객관적이고 공정하지 않게 평가받는다는 느낌은,
- 고과를 더 잘받은 동료보다 별 차이없이 잘 한 것 같은데 왜 나만 덜 받은 걸까 라는 생각에서 출발하고
객관성 유지가 어렵게 느껴지는 이유는,
- 실제 퍼포먼스 결과는 좋지 않았지만 직원의 커리어 패스 개발을 얼마나 배려해주어야 하나 하는 고민에서 나옵니다.
피평가자도 피가 마르고, 평가자도 피가 마르는 성과측정 인사고과는 안하자니 그렇고 하자니 그렇고, 사실 참 지난한 과제입니다.
여러분은 어떻게 느끼고 계신지요?
만약 평가자의 입장에서 고민하고 계신다면 아래 내용이 도움이 될 듯 합니다.
--- MANAGEMENT TIP: SEPTEMBER 3, 2010 ---
3 Ways to Improve Performance Reviews
The usefulness of performance reviews is open to debate. Some people think they are one-sided, ungrounded, and too sugarcoated. Others believe they are an invaluable tool in employee development. Here are three ways to make your reviews more of the latter and less of the former:
1. Reduce subjectivity. Try to incorporate several viewpoints. Ask peers, direct reports, and more senior managers for input. When possible, compare the employee's performance to that of her peers to get a more objective assessment.
2. Give constant feedback. Reviews shouldn't feel like a surprise party. If you give feedback regularly then nothing you say in a review will come as a shock.
3. Balance evaluation and development. It's important to both assess the individual and to help her improve her performance. It may be difficult to engage an employee in a developmental discussion if she is upset about the feedback. Separate the review and development sessions to make room for both to happen.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Today's Management Tip was adapted from "Ditch Performance Reviews? How About Learn to do Them Well?" by Maxim Sytch and D.Scott DeRue.
Read the full post and join the discussion:
http://link.email.hbr.org/r/O1QR/RT1VF/EWE3F7/1NPLB/8E5OB/MS/t
'기타 등등 > Harvard Business Review' 카테고리의 다른 글
[펌-HBR] Get Started in Social Media by Establishing Relevance (0) | 2010.08.29 |
---|---|
[펌-HBR] 실수를 만회하는 3단계 (3 Steps to Recover from a Mistake) (0) | 2010.08.23 |
Storytelling - A Leadership Development Tool (0) | 2007.01.10 |
Do you have a good boss? (0) | 2006.06.18 |
올바른 성취비결 5가지 - Tom Peters (0) | 2006.06.18 |